ILLUSTRATIES


Illustraties van Alison Korthals Altes



Periode Geïllustreerde Pers


Meer dan 12 jaar werkte Alison bij de Geïllustreerde Pers in Amsterdam op de lay-out afdeling. Hier heeft zij veel vrijheid gehad om te ontwerpen voor de Margriet en de Donald Duck. Zij heeft een grote bijdrage gebracht aan de modernisering en 'ontbruining' van de dames weekbladen.

De Donald Duck kreeg van haar zijn nieuwe voorpagina kopletters die nog steeds gebruikt worden. En zij vernieuwde de letters in de ´Ditjes en de Datjes´ kopjes. Het was duidelijk dat Alison's vernieuwingstijl geïnspireerd was uit haar opleiding aan de Rietveld Academie. Daar werd in de jaren 50 hard gewerkt aan de nodige vernieuwing.


Alison heeft als een van de eerste vrouwelijke werknemer in vaste dienst van de Geïllustreerde Pers, dat net als zij, ook de andere vrouwelijke collega´s, toestemming kregen van de directie van de Geïllustreerde Pers om met nagellak, lange broek en hakjes op het werk te komen.



Magriet


Acht jaar lang heeft Alison voor de Margriet de modeshow decors, posters en folders ontworpen. Deze ontwerpen waren kleurig en modern. Later kwamen ook zwart wit tekenopdrachten voor de Margriet.



Elsevier uitgeverij Amsterdam - Brussel


Elsevier heeft haar gecontracteerd voor de succesvolle "Sprookjesboek" van Godfried Bomans evenals de titels "Maraboe en Morsegat", "De pantoffelheld", "De sproetenprinses" en "De vijvervrouw". In de jaren 60 kwam Alison daardoor samen met deze schrijver op de televisie met vele van haar illustraties. Hierdoor kreeg zij direct een vervolg opdracht om 'Vadertje Langbeen' van Webster te illustreren.



Uitgeverij Vrij Geestesleven:


Illustraties bij het boek van D.Udo de Haes: Van de haan die vergat te kraaien (1997)



Vrij werk


Na de geboorte van haar dochtertje werkte Alison als freelancer.

Dit gaf haar de vrijheid om zich meer te richten op het maken van landschappen, boeketten en fantasiewerken in verscheidene technieken.

Natuurgetrouw aquarelleerde zij landschappen en bloemen in de natuur. Of plukte de boeketten zelf alvorens zij deze op papier vereeuwigde. Italië en Zwitserland waren haar grote inspiratiebronnen voor de landschappen. In Zwitserland heeft zij meer dan 7 keer geëxposeerd waaronder in Winterthur met de Bergse beeldhouder Gerard van der Leeden.

Portretopdrachten in olieverf en aquarel vond Alison leuk om te doen.

Echter de ballet-aquarellen en olieverf schilderijen hadden haar voorkeur.


Illustratie Alison Korthals Altes
De sproetenprinses
Godfried Bomans Sprookjesboek
Webster Vadertje Langbeen
Godfried Bomans Sprookjesboek